7 ژانویه 2024- یک مطالعه ی جدید منتشر شده در مجله انجمن غدد درون ریز نشان داد که استرس مادر در دوران قبل از بارداری با سطوح بالاتر قند خون به خصوص در بین زنانی که از تلقیح داخل رحمی برای باردار شدن استفاده می‌کنند، و زنان دارای وضعیت اجتماعی-اقتصادی بالاتر، مرتبط است.

استرس در دوران بارداری بر پیامدهای سلامتی تأثیر می گذارد، اما مطالعه محققان Mass General Brigham نشان می دهد که سطح استرس قبل از بارداری نیز برای ارزیابی پیامدهای سلامتی مهم است. محققان در بیمارستان عمومی ماساچوست و بیمارستان بریگهام و زنان، ارتباط بین استرس گزارش شده توسط زنان را بلافاصله قبل از لقاح در میان زنانی که به دنبال مراقبت های باروری بودند و سطح قند خون آنها که نشانگر سلامت قلب است، تجزیه و تحلیل کردند.

دکتر لیدیا مینگئز-آلارکون، نویسنده ی مسئول این مقاله، اپیدمیولوژیست تولید مثل در بخش پزشکی شبکه بریگهام و یکی از محققان مطالعه محیط زیست و بهداشت باروری(EARTH)، گفت: «شیوع استرس در طول سال‌ها افزایش یافته است، به‌ویژه برای زوج‌هایی که قادر به بارداری طبیعی نیستند. ما می‌خواستیم ارزیابی کنیم که این استرس چگونه بر سلامتی در دوران بارداری تأثیر می‌گذارد، که می‌تواند در درازمدت بر مادر و کودک تأثیر بگذارد».

دکتر مینگئز-آلارکون و همکارانش داده های حاصل از مطالعه EARTH را که در مرکز باروری بیمارستان عمومی ماساچوست از سال 2004 تا 2019 بر روی 398 زن بین 18 تا 45 سال انجام شد، تجزیه و تحلیل کردند. زنان در هنگام ورود به مطالعه، استرس ادراک شده ی خود را از قبل از بارداری گزارش کردند. ویژگی‌های بالینی دیگر و اطلاعات جمعیت‌شناختی اجتماعی، از جمله سابقه خانوادگی و پزشکی، استفاده از مواد مخدر و سابقه سیگار کشیدن، توسط کارکنان مطالعه از طریق سوابق پزشکی یا پرسشنامه، جمع‌آوری شد.

میانگین سنی زنان در بدو ورود به مطالعه 35 سال بود و بیشتر آنها از نژاد سفیدپوست بودند (83 درصد)، گزارش دادند که هرگز سیگار نمی‌کشیدند (78 درصد)، و حداقل تحصیلاتی در سطح کالج داشتند (64 درصد). سیصد نفر از زنان با استفاده از فناوری‌های کمک پزشکی مانند لقاح داخل رحمی (IUI) یا لقاح آزمایشگاهی (IVF) باردار شدند. در طول IUI، اسپرم مستقیماً به رحم تزریق می شود در حالی که IVF یک فناوری چند مرحله ای است که شامل بازیابی تخمک برای لقاح در آزمایشگاه قبل از انتقال مجدد به رحم است. آزمایش تحمل گلوکز خوراکی در هفته ی 26ام بارداری، یک ساعت پس از نوشیدن محلول 50 گرمی گلوکز توسط زنان انجام شد. قند خونی که برابر یا کمتر از 140 میلی گرم در دسی لیتر بود، نرمال در نظر گرفته شد.

محققان دریافتند که سطح قند خون که معیاری برای سلامت قلب و عروق است، در 82 زن شرکت کننده، به طور غیر طبیعی بالا بود. مطالعات قبلی نشان داده است که زنان با سابقه دیابت بارداری (GD) در دوران بارداری در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و همچنین مشکلات قلبی عروقی در مراحل بعدی زندگی از جمله کلسیفیکاسیون شریان قلب، هستند.

محققان دریافتند که زنانی که استرس قبل از بارداری بالاتری را تجربه کردند، میانگین سطح قند خون بالاتری داشتند. علاوه بر این، زنانی که از طریق IUI باردار شدند، استرس و قند خون بالاتری نسبت به زنانی که از طریق IVF باردار شدند، داشتند. این مطالعه همچنین نشان داد که زنانی که از وضعیت اجتماعی-اقتصادی بالاتری برخوردار بودند،دارای سطوح بالاتری از استرس قبل از بارداری و سطح بالاتر قند خون در دوران بارداری خود بودند. از میانگین درآمد خانواده برای اندازه گیری وضعیت اجتماعی-اقتصادی استفاده شد.

دکتر مینگئز-آلارکون، گفت: «زنانی که در حرفه ای تخصص دارند و درآمد بالاتر و سطوح تحصیلات بالاتری دارند، ممکن است در مشاغل سخت و وقت گیر به کار گرفته شوند و اغلب مسئول ایجاد تعادل بین خواسته ها در محل کار با وظایف خانه و مراقبت از کودکان هستند. قبلاً نشان داده شده بود که زنان با سطح تحصیلات بالاتر سطوح بیشتری از استرس شغلی را تجربه می کنند. با توجه به اینکه سطح تحصیلات به طور مثبت با حقوق مرتبط است، این توضیح ممکن است برای زنان با درآمد بالاتر نیز اعمال شود.

با این حال، این یافته‌ها محدودیت هایی دارد، زیرا این مطالعه شامل گروهی از زنان عمدتاً سفیدپوست با وضعیت اجتماعی-اقتصادی بالا است که به دنبال مراقبت‌های باروری هستند. استرس درک شده که توسط خود افراد گزارش شد نیز ممکن است منجر به سوگیری شرکت کنندگان، شده باشد. تحقیقات آینده می تواند متغیرهای دیگری مانند کیفیت خواب یا ایمنی محله و همچنین تأثیر استرس قبل از بارداری را بر سلامت نوزاد بررسی کند.

دکتر مینگئز-آلارکون،گفت: «نتایج ما با توجه به افزایش نرخ استرس در طول سال‌ها و تأثیر آن بر سلامت قلب و عروق از اهمیتی در سطح بهداشت عمومی برخوردار است». زنان می‌توانند از طریق راهبردهای مختلفی مانند فعال‌تر بودن، پرهیز از الکل و مواد مخدر، تغذیه سالم و دوری از انزوا، سطح استرس خود را کاهش دهند. با توجه به کمیاب بودن انتشارات در این زمینه، مطالعه ی ما پتانسیل شروع بحث های مهم را دارد».

منبع:

https://medicaldialogues.in/obstetrics-gynaecology/news/preconception-stress-in-women-undergoing-fertility-treatmenttied-to-higher-blood-sugar-during-pregnancy-122653